Doorgaan naar hoofdcontent

Zuurverlies van uw heftruckbatterij

Zuurverlies van de traktieaccu
Men kan de ladingstoestand indirect meten met een zuurweger. Deze zuurweger meet het s.g. van het elektroliet. Bij een geladen batterij bedraagt het s.g. 1,29 kg per liter, en de batterij mag niet lager als tot een s.g. van 1,13 kg / ltr ontladen worden, hetgeen overeen komt met 80 % van de batterij capaciteit.

Bij een s.g. van 1,28 a 1,29 is de batterij vol.

Bij een s.g. van 1,13 a 1,14 is de batterij leeg.

Het verschil tussen 129 en 113 zijn 16 punten soortelijk gewicht, die overeenkomen met 80 % capaciteit. We kunnen dus stellen, dan we voor ieder punt soortelijk gewicht mogen rekenen op 80 : 16 = 5 % capaciteit.

In de praktijk wil dit zeggen, dat een batterij die 's morgens een s.g. van 1,26 heeft, dus 3 punten mist, ook een capaciteit van 3 x 5 % = 15 % mist. Dit is echter 15 % van de 80 % die ter beschikking staan, en dus in werkelijkheid een gemis van 15:80 x 100 = 22,5 % !

Zuurverlies kan door diversen oorzaken ontstaan, de hoofdoorzaken welke het meeste in de praktijk voorkomen is een omgevallen batterij of zuurverlies door overkoken van de tractiebatterij, dit komt doordat de batterij bijgevuld is voor het laden.

En uiteraard kan dit lagere s.g. komen door te weinig laden, een te kleine lader waardoor het electrolyt niet gemengd wordt en u een te laag SG meet en nog meer diversen oorzaken.

Het zuur tast de container aan.

Hoe goed een container ook gecoat is, het overgekookte zuur zal hier doorheen vreten.Het is slechts een kwestie van tijd, en de gaten zitten in de container, waardoor het zuur uit de container zal stromen, in de truck, en over de vloer.

Reparatie of vervanging van de container is noodzakelijk evenals een zuurcorrectie.

Lekspanningen en kruipstromen.

Als er zuur over de celdeksels loopt ontstaat hier een geleidende laag. Er ontstaan spanningsverschillen over de celdeksels, en dus over het batterijoppervlak. Deze spanningsverschillen zijn eenvoudigweg met een universeelmeter te meten. Door vernoemde spanningsverschillen kunnen kruipstromen ontstaan. Deze kruipstromen kunnen inbranden in de celdeksels, en kortsluiting en / of brand veroorzaken.

Bron: Traktiebatterijen Nederland BV

 

 

Populaire posts van deze blog

BFS 3 watervulsysteem voor batterijen

Automatisch watervulsysteem voor tractiebatterijen Het bijvullen van de tractiebatterij na lading is in sommige gevallen een tijdrovende handeling, het kost vaak enige moeite om alle batterijcellen bij te vullen en er is ook niet altijd de ruimte om alle batterijcellen goed bij te kunnen vullen. Hiervoor is een automatisch watervulsysteem ontwikkeld wat de gebruiker helpt met het vullen van de tractiebatterij. Er bestaan verschillende soorten vulsystemen; BFS3 / Aquajet / en Flow Rite,  de meest gangbare is een vulsysteem gebaseerd op valdruk, hierbij wordt doormiddel van een vulvat gevuld. Dit vulvat staat vaak 1,5 mtr. hoger dan de tractiebatterij en door de valdruk zal het systeem zich laten vullen, het automatisch vulsysteem dat uitgevoerd is met een vlotter sluit de vuldop automatisch af bij de juiste vulgraad. LET OP ! zet nooit uw vulvat bovenop de batterijlader !! Naast de standaard BFS 3 vuldoppen zoals de push in / 2 punts bajonet / 4 punts bajonet en de...

Inrichten acculaadstation

Traktiebatterijen Nederland richt acculaadstation bierbrouwerij in.   Bij een van Nederlands bekendste bierbouwerijen is Traktiebatterijen Nederland druk bezig met het inrichten van een nieuw acculaadstation. Het acculaadstation wordt voorzien van een elektrolyt bestendige coating op de vloer, maatwerk constructie en een mechanische ventilatie.