Doorgaan naar hoofdcontent

BFS 3 watervulsysteem voor batterijen

Automatisch watervulsysteem voor tractiebatterijen
Het bijvullen van de tractiebatterij na lading is in sommige gevallen een tijdrovende handeling, het kost vaak enige moeite om alle batterijcellen bij te vullen en er is ook niet altijd de ruimte om alle batterijcellen goed bij te kunnen vullen.

Hiervoor is een automatisch watervulsysteem ontwikkeld wat de gebruiker helpt met het vullen van de tractiebatterij.

Er bestaan verschillende soorten vulsystemen; BFS3 / Aquajet / en Flow Rite,  de meest gangbare is een vulsysteem gebaseerd op valdruk, hierbij wordt doormiddel van een vulvat gevuld.

Dit vulvat staat vaak 1,5 mtr. hoger dan de tractiebatterij en door de valdruk zal het systeem zich laten vullen, het automatisch vulsysteem dat uitgevoerd is met een vlotter sluit de vuldop automatisch af bij de juiste vulgraad.

LET OP ! zet nooit uw vulvat bovenop de batterijlader !!

Naast de standaard BFS 3 vuldoppen zoals de push in / 2 punts bajonet / 4 punts bajonet en de schroefdop levert traktiebatterijen nederland ook speciale doppen met bijvoorbeeld centrale ontgassing, deze wordt veelvuldig gebruikt in de scheepvaart om het gevaarlijke knalgas af te voeren uit de technische ruimte van het schip en bfs 3 doppen met een veiligheidsklep.

Deze met veiligheidsklep uitgevoerde vuldoppen worden met name gebruikt in explosieveilige ruimtes.

 

 

Populaire posts van deze blog

Zuurverlies van uw heftruckbatterij

Zuurverlies van de traktieaccu Men kan de ladingstoestand indirect meten met een zuurweger. Deze zuurweger meet het s.g. van het elektroliet. Bij een geladen batterij bedraagt het s.g. 1,29 kg per liter, en de batterij mag niet lager als tot een s.g. van 1,13 kg / ltr ontladen worden, hetgeen overeen komt met 80 % van de batterij capaciteit. Bij een s.g. van 1,28 a 1,29 is de batterij vol. Bij een s.g. van 1,13 a 1,14 is de batterij leeg. Het verschil tussen 129 en 113 zijn 16 punten soortelijk gewicht, die overeenkomen met 80 % capaciteit. We kunnen dus stellen, dan we voor ieder punt soortelijk gewicht mogen rekenen op 80 : 16 = 5 % capaciteit. In de praktijk wil dit zeggen, dat een batterij die 's morgens een s.g. van 1,26 heeft, dus 3 punten mist, ook een capaciteit van 3 x 5 % = 15 % mist. Dit is echter 15 % van de 80 % die ter beschikking staan, en dus in werkelijkheid een gemis van 15:80 x 100 = 22,5 % ! Zuurverlies kan door diversen oorzaken ontstaan,

Vakantietijd?

De vakantieperiode breekt weer aan. Met de vakantieperiode in aantocht is de komende maand ideaal om zaken op orde te stellen, uw acculaadstation bijvoorbeeld. Heeft u al een instructiebord en een safetybord in uw acculaadstation? Zijn de batterijen droog en schoon? Traktiebatterijen Nederland BV loopt graag met u mee door uw acculaadstation en geeft u vrijblijvend advies.  

De nieuwe Nexsys batterij....

Kent u de nieuwe Nexsys batterij al?   UNIEKE PLAATCONSTRUCTIE De 2V-cellen van NexSys™ zijn uitgerust met platen van puur lood die veel dunner zijn dan lood-calcium- en antimoonroosters. De korrelstructuur van puur lood maakt het rooster veel beter bestand tegen corrosie. De positieve en negatieve platen hebben een lage impedantie die een hoge stroomafgifte mogelijk maakt in de laad- en de ontlaadmodus. De elektrolyt wordt geabsorbeerd door de separator: een microporeuze glasmat van superieure kwaliteit. Deze separator met hoge absorptiegraad en stabiliteit is ontworpen met het oog op een verbeterd cyclisch vermogen. De elementen zijn uitstekend bestand tegen schokken en trillingen. NexSys is de enige lijn van klepgestuurde loodzuurbatterijen met dezelfde of een hogere ampère-uur-capaciteit in vergelijking met traditionele open loodbatterijen. De NexSys-batterijen zijn beschikbaar in twee pakketten, al naargelang de toepassing.   NEXSYS STANDAARD-PAKKET VOL