Doorgaan naar hoofdcontent

Zuurverlies van uw heftruckbatterij

Zuurverlies van de traktieaccu
Men kan de ladingstoestand indirect meten met een zuurweger. Deze zuurweger meet het s.g. van het elektroliet. Bij een geladen batterij bedraagt het s.g. 1,29 kg per liter, en de batterij mag niet lager als tot een s.g. van 1,13 kg / ltr ontladen worden, hetgeen overeen komt met 80 % van de batterij capaciteit.

Bij een s.g. van 1,28 a 1,29 is de batterij vol.

Bij een s.g. van 1,13 a 1,14 is de batterij leeg.

Het verschil tussen 129 en 113 zijn 16 punten soortelijk gewicht, die overeenkomen met 80 % capaciteit. We kunnen dus stellen, dan we voor ieder punt soortelijk gewicht mogen rekenen op 80 : 16 = 5 % capaciteit.

In de praktijk wil dit zeggen, dat een batterij die 's morgens een s.g. van 1,26 heeft, dus 3 punten mist, ook een capaciteit van 3 x 5 % = 15 % mist. Dit is echter 15 % van de 80 % die ter beschikking staan, en dus in werkelijkheid een gemis van 15:80 x 100 = 22,5 % !

Zuurverlies kan door diversen oorzaken ontstaan, de hoofdoorzaken welke het meeste in de praktijk voorkomen is een omgevallen batterij of zuurverlies door overkoken van de tractiebatterij, dit komt doordat de batterij bijgevuld is voor het laden.

En uiteraard kan dit lagere s.g. komen door te weinig laden, een te kleine lader waardoor het electrolyt niet gemengd wordt en u een te laag SG meet en nog meer diversen oorzaken.

Het zuur tast de container aan.

Hoe goed een container ook gecoat is, het overgekookte zuur zal hier doorheen vreten.Het is slechts een kwestie van tijd, en de gaten zitten in de container, waardoor het zuur uit de container zal stromen, in de truck, en over de vloer.

Reparatie of vervanging van de container is noodzakelijk evenals een zuurcorrectie.

Lekspanningen en kruipstromen.

Als er zuur over de celdeksels loopt ontstaat hier een geleidende laag. Er ontstaan spanningsverschillen over de celdeksels, en dus over het batterijoppervlak. Deze spanningsverschillen zijn eenvoudigweg met een universeelmeter te meten. Door vernoemde spanningsverschillen kunnen kruipstromen ontstaan. Deze kruipstromen kunnen inbranden in de celdeksels, en kortsluiting en / of brand veroorzaken.

Bron: Traktiebatterijen Nederland BV

 

 

Populaire posts van deze blog

Vakantietijd?

De vakantieperiode breekt weer aan. Met de vakantieperiode in aantocht is de komende maand ideaal om zaken op orde te stellen, uw acculaadstation bijvoorbeeld. Heeft u al een instructiebord en een safetybord in uw acculaadstation? Zijn de batterijen droog en schoon? Traktiebatterijen Nederland BV loopt graag met u mee door uw acculaadstation en geeft u vrijblijvend advies.  

De nieuwe Nexsys batterij....

Kent u de nieuwe Nexsys batterij al?   UNIEKE PLAATCONSTRUCTIE De 2V-cellen van NexSys™ zijn uitgerust met platen van puur lood die veel dunner zijn dan lood-calcium- en antimoonroosters. De korrelstructuur van puur lood maakt het rooster veel beter bestand tegen corrosie. De positieve en negatieve platen hebben een lage impedantie die een hoge stroomafgifte mogelijk maakt in de laad- en de ontlaadmodus. De elektrolyt wordt geabsorbeerd door de separator: een microporeuze glasmat van superieure kwaliteit. Deze separator met hoge absorptiegraad en stabiliteit is ontworpen met het oog op een verbeterd cyclisch vermogen. De elementen zijn uitstekend bestand tegen schokken en trillingen. NexSys is de enige lijn van klepgestuurde loodzuurbatterijen met dezelfde of een hogere ampère-uur-capaciteit in vergelijking met traditionele open loodbatterijen. De NexSys-batterijen zijn beschikbaar in twee pakketten, al naargelang de toepassing.   NEXSYS STANDAARD-PAKKET VOL