Doorgaan naar hoofdcontent

BMWT Keur

BMWT Keur voor tractiebatterijen

Traktiebatterijen Nederland BV keurt uw traktiebatterij en batterijlader volgens de richtlijnen van de BMWT.

Het BMWT Keur

Volgens de Arbo-wet zijn werkgevers verantwoordelijk voor veiligheid, gezondheid en welzijn van hun personeel. Werknemers moeten er op kunnen vertrouwen dat ze werken met veilig materieel. In art. 7.4a van het arbo-besluit is vastgelegd dat arbeidsmiddelen als heftrucks, graafmachines, hijswerktuigen en magazijnstellingen periodiek gekeurd moeten worden. De branchevereniging BMWT ontwikkelde een erkend keursysteem voor een groot aantal arbeidsmiddelen.

Wat is het BMWT-Keur?
Het BMWT-Keur is een keuringssysteem van fabrikanten en importeurs en hun dealers op het gebied van bouwmachines, magazijninrichtingen, transportmiddelen en wegenbouwmachines. Met hun uitgebreide kennis en jarenlange ervaring hebben zij meegewerkt aan de ontwikkeling van dit systeem van periodieke veiligheidskeuringen voor een breed scala van arbeidsmiddelen.

Werkgever verantwoordelijk
Met het uitbesteden van periodieke keuringen, blijft -formeel gezien- de werkgever toch arbo-verantwoordelijk. Maar de werkgever heeft er wel zorg voor gedragen dat de keuringen objectief en deskundig zijn uitgevoerd, waarbij het BMWT-keurende bedrijf de garantie afgeeft dat de truck in een veilige staat verkeert. Krijgt de werkgever onverwacht bezoek van de arbeidsinspectie en is de werkgever in staat een recent rapport van het BMWT-keurende bedrijf te overleggen, dan kan een onderzoek van de machine door de arbeidsinspectie achterwege blijven.

Controle op controle
De Stichting BMWT-Keur heeft de keuringen en rapportages zo georganiseerd dat zware controles door objectieve derden worden uitgevoerd, op zowel keuringen als keuringsbedrijven. Zo is TÜV Nederland QA b.v. aangetrokken om te beoordelen of een bedrijf als keuringsbedrijf kan worden gecertificeerd. TÜV doet dit systematisch op basis van ISO 9000.

Binnen de BMWT (vereniging van importeurs) is een keuringssysteem voor arbeidsmiddelen in het leven geroepen. Traktiebatterijen en laders zijn een onderdeel van elektrisch voortbewogen arbeidsmiddelen en dienen jaarlijks gekeurd te worden. Deze batterij- en laderkeuring vormt een onderdeel van de jaarlijkse heftruckkeuring en wordt in verband met de benodigde deskundigheid door een batterijspecialist uitgevoerd. Deze specialist moet werkzaam zijn bij een door de BMWT gecertificeerd en aangesloten bedrijf. Traktiebatterijen nederland behoort tot deze bedrijven en uiteraard kunnen de keurmeesters van Traktiebatterijen nederland deze keuringen uitvoeren.

www.bmwt.nl

 

 

 

Populaire posts van deze blog

Zuurverlies van uw heftruckbatterij

Zuurverlies van de traktieaccu Men kan de ladingstoestand indirect meten met een zuurweger. Deze zuurweger meet het s.g. van het elektroliet. Bij een geladen batterij bedraagt het s.g. 1,29 kg per liter, en de batterij mag niet lager als tot een s.g. van 1,13 kg / ltr ontladen worden, hetgeen overeen komt met 80 % van de batterij capaciteit. Bij een s.g. van 1,28 a 1,29 is de batterij vol. Bij een s.g. van 1,13 a 1,14 is de batterij leeg. Het verschil tussen 129 en 113 zijn 16 punten soortelijk gewicht, die overeenkomen met 80 % capaciteit. We kunnen dus stellen, dan we voor ieder punt soortelijk gewicht mogen rekenen op 80 : 16 = 5 % capaciteit. In de praktijk wil dit zeggen, dat een batterij die 's morgens een s.g. van 1,26 heeft, dus 3 punten mist, ook een capaciteit van 3 x 5 % = 15 % mist. Dit is echter 15 % van de 80 % die ter beschikking staan, en dus in werkelijkheid een gemis van 15:80 x 100 = 22,5 % ! Zuurverlies kan door diversen oorzaken ontstaan, ...

BFS 3 watervulsysteem voor batterijen

Automatisch watervulsysteem voor tractiebatterijen Het bijvullen van de tractiebatterij na lading is in sommige gevallen een tijdrovende handeling, het kost vaak enige moeite om alle batterijcellen bij te vullen en er is ook niet altijd de ruimte om alle batterijcellen goed bij te kunnen vullen. Hiervoor is een automatisch watervulsysteem ontwikkeld wat de gebruiker helpt met het vullen van de tractiebatterij. Er bestaan verschillende soorten vulsystemen; BFS3 / Aquajet / en Flow Rite,  de meest gangbare is een vulsysteem gebaseerd op valdruk, hierbij wordt doormiddel van een vulvat gevuld. Dit vulvat staat vaak 1,5 mtr. hoger dan de tractiebatterij en door de valdruk zal het systeem zich laten vullen, het automatisch vulsysteem dat uitgevoerd is met een vlotter sluit de vuldop automatisch af bij de juiste vulgraad. LET OP ! zet nooit uw vulvat bovenop de batterijlader !! Naast de standaard BFS 3 vuldoppen zoals de push in / 2 punts bajonet / 4 punts bajonet en de...

Inrichten acculaadstation

Traktiebatterijen Nederland richt acculaadstation bierbrouwerij in.   Bij een van Nederlands bekendste bierbouwerijen is Traktiebatterijen Nederland druk bezig met het inrichten van een nieuw acculaadstation. Het acculaadstation wordt voorzien van een elektrolyt bestendige coating op de vloer, maatwerk constructie en een mechanische ventilatie.