Doorgaan naar hoofdcontent

Wat is een Traktiebatterij?

De traktiebatterij (tractie accu of tractiebatterij) wordt ingezet voor het leveren van elektrische energie aan elektrische voer- en vaartuigen zoals vorkheftrucks, palletwagens en veegmachines, tevens dient de traktiebatterij als contragewicht in deze voertuigen.

Traktiebatterijen Nederland levert A kwaliteit tractie accu's van het merk FIAMM Motive Power en TBN Plus.

 

De batterijcel

 

Een traktiebatterij bestaat uit losse cellen die in een ijzeren of een kunststof container geplaatst worden. De ijzeren container is voorzien van een zuurbestendige coating ter bescherming. De batterijcellen worden d.m.v. opvulplaten vastgeklemd in de batterijcontainer, tevens dienen de opvulplaten ervoor om de cellen te scheiden van de batterijwand en als koeling tussen de cellen onderling. Het is daarom belangrijk dat de opvulplaten verdeeld worden over de batterij.

 

Een cel heeft een spanning van ongeveer 2 volt, als alle cellen in serie met elkaar verbonden worden door middel van koperen of loden verbindingen dan krijgt men de volgende meest voorkomende batterijspanningen: 24,36,48,72,80 of 96 volt. Dit betekent dus dat er 12,18,24,36,40 of 48 cellen in serie met elkaar verbonden staan, dit is afhankelijk van de gewenste batterij. Het is ook mogelijk om de traktiebatterij serieparallel te schakelen.

 

Opbouw van een batterijcel

 

Een batterij cel is opgebouwd uit positieve en negatieve platen. Er is altijd één negatieve plaat meer dan het aantal positieve. De positieve of actieve plaat bestaat uit een buisjesplaat, dit is een plaat die bestaat uit 19 loden spines die de ruggengraat vormen van de positieve plaat, om deze spines zit de actieve massa van de plaat en beide zitten gehuld in een microporeuze houder.

De exacte samenstelling van de actieve massa verschilt per fabrikant en vormt al een deel van de basis van de uiteindelijke kwaliteit.

De negatieve plaat is een rooster van puur lood. De platen staan in een bad van elektrolyt: een mengsel van water en zwavelzuur.

 

Een grijs deksel betekent nog geen kwaliteit.

 

De Fiamm traktiebatterijen van Traktiebatterijen Nederland bestaan uit batterijcellen die gemaakt zijn van hoogwaardige componenten en volgens de laatste technologien, zo worden de platen van de accucel aan de brug en de pool gesmolten, hierdoor heb je een robuuste verbinding.

 

Werking bij gebruik

 

Bij het ontladen van de traktiebatterij vindt er een chemisch proces plaats. De actieve massa wordt omgezet in loodsulfaat (PbSO4). Het zwavelzuur in het elektrolyt (het water - zwavelzuur mengsel) ondergaat een chemische reactie met het lood en het looddioxide. De zwaveldeeltjes worden op deze manier aan het elektrolyt onttrokken. Het soortelijk gewicht van het mengsel neemt hierdoor af en er blijft water over.

 

De beschikbare capaciteit van een traktiebatterij wordt minder tijdens de levensduur van de batterij. Deze afname komt door slijtage van de actieve massa in de platen. Hierdoor mag een batterij voor maximaal 80 % ontladen worden.

 

Werking bij opladen

 

Tijdens het opladen vindt het omgekeerde proces plaats. De Zwaveldeeltjes worden uit de platen gewerkt en vormen met het water weer een egaal mengsel: elektrolyt.

 

De capaciteit van een traktiebatterij

 

De capaciteit van een batterij is afhankelijk van de totale oppervlakte van de platen in elke cel. De capaciteit wordt aangegeven in ampère per uur (Ah) bij een 5 urige ontlading en een temperatuur van het elektrolyt van 30°C. Een batterij met een capaciteit van 1.000 Ah kan 5 uur lang stroom leveren van 200A. Wordt deze zelfde batterij ontladen met een stroom van 250A dan houdt de batterij dit slechts 4 uur vol.

 

Nominale en effectieve capaciteit

 

Een batterij met nominaal 1.000Ah heeft een effectief beschikbare capaciteit van 800Ah. Een tractiebatterij mag tot maximaal 80 % ontladen worden; diepere ontlading leidt onherroepelijk tot slijtage aan de actieve massa en zal dus een lagere effectieve capaciteit tot gevolg hebben.

 

Het elektrolyt

 

Het elektrolyt is een mengsel van zwavelzuur en gedestilleerd water en is dus verdund zwavelzuur. Er is een direct verband tussen het soortelijk gewicht en de toestand van de batterij. Een "volle" batterij heeft een soortelijk gewicht van 1,290 kg/liter bij 30°C. Is de batterij tot 20 % ontladen dan is het soortelijk gewicht ca. 1,120 kg/liter. Servicetechnici spreken dan snel over "één - negenentwintig" en "één - twaalf". Het soortelijk gewicht is te meten met een zuurweger.

 

Batterijen en temperatuur

 

De beschikbare capaciteit is afhankelijk van de temperatuur van het elektrolyt. Bij 30°C geeft de batterij zijn nominale capaciteit. Onder gelijke omstandigheden met een temperatuur van 5°C er echter nog maar zo'n 80 % van de nominale capaciteit beschikbaar. Indien een batterij voor langere tijd in de kou staat, zoals bijvoorbeeld bij een koelhuissituatie, zal deze minder capaciteit kunnen leveren.

 

Het opladen van een batterij: laadfactor (LF)

 

Om een batterij op te laden moet er meer energie worden ingebracht dan dat er uitgekomen is. De laadfactor van een batterij is de verhouding tussen de ingeladen ampère uren en de afgegeven ampère uren. Bij standaard batterijen die geladen worden met een lader met een standaard laadkarakteristiek (DIN 41772/3/4) is de laadfactor 1,2.

 

Voorbeeld

 

Een batterij van nominaal 1.000Ah heeft 80 % afgegeven: 800Ah. Met laadfactor 1,2 moet er (1,2 x 800Ah) 960Ah in de batterij geladen worden.

 

Geavanceerde laders met slimme programma's of zelfs zuurcirculatie kunnen voor een aanzienlijk lagere laadfactor zorgen. Hierdoor verbetert meteen het waterverbruik, zijn de energiekosten lager en wordt vaak de laadtijd verkort.

 

 

 

Fiamm Motive Power Tractiebatterijen

 

Efficiëntie en betrouwbaarheid en Verhoogde capaciteit.

U beschikt met de Fiamm Motive Power energy plus tractiebatterij over een verhoogde betrouwbaarheid en een langere gebruiksduur voor alle industriële toepassingen, van eenvoudige

toepassingen met laag energieverbruik tot het meest stroom intensieve gebruik waarbij men in meerdere shiften werkt.

 

Waarom Fiamm Motive Power?

 

In vergelijking met de vroegere Energy batterijcellen, levert de Fiamm Motive Power energy plus zijn energie op een efficiëntere manier af.

Dit is te danken aan het vernieuwde en verbeterde productieproces van de positieve platen waar men gebruik maakt van nieuwe en geavanceerde onderdelen.

De grootte van de positieve en negatieve platen is bovendien ook aangepast zodat er optimaal van de beschikbare ruimte gebruik wordt gemaakt.

Door al deze technische aan passingen heeft de nieuwe Perfect plus dezelfde afmetingen maar een hogere capaciteit als klassieke batterijcellen.

De nieuwe Fiamm Motive Power energy plus batterij is het summum van batterijtechnologie en het toppunt van efficiëntie.

Deze vernieuwing past in het kader van de Europese harmonisatie van de DIN en BS celtypes en de afmetingen van dit nieuwe type zijn ook standaardwaarden

van de DIN/EN 60254 en IEC 254-2normen.

 

Ontwerp van het element

 

Alle Fiamm Motive Power energy plus cellen zijn uitgevoerd in robuust, open buislood (PzS) De positieve elektroden bestaan uit onder druk gegoten buisplaten (PzS) waarbij men gebruik maakt

van geavanceerde onderdelen, met een verbeterde efficiëntie als resultaat.

De negatieve elektroden bestaan uit vlakke platen waarop men het oxide aanbrengt.

De scheider is van het microporeuze type en de bak en het deksel van het element, vervaardigd uit schok- en temperatuurbestendig polypropyleen, zijn hermetisch op elkaar aangebracht om lekkage van het elektrolyt

te verhinderen.

 

Batterijklemmen

 

Het specifieke ontwerp van de klemmen garandeert de waterdichtheid van de elementen.

 

Batterijconnectoren

 

De elementen zijn verbonden met geïsoleerde, soepele en halogeenvrije verbindingskabels.

Dankzij de schroefconnectoren kunnen de elementen makkelijk gemonteerd en vervangen worden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voordelen van Fiamm Motive Power energy plus

 

Fiamm Motive Power energy plus

-verhoogde capaciteit met dezelfde afmetingen

-langere gebruiksduur en langere beschikbaarheid van de batterij

-Europese harmonisatie van de capaciteiten en maten van de DIN en BS celtypes

 

Fiamm Motive Power energy plus met elektrolytmengsysteem

-geen stratificatie van het elektrolyt en temperaturen bij gedeeltelijk of volledig laden

-optimale lading van de positieve en negatieve platen en dus gelijkmatig gebruik

-tot 30 % lagere laadtijd en tot 20 % zuiniger in stroomverbruik in verhouding tot traditionele laadprocédés

-minimale gasemissie, lage sedimentatie en tot 70 procent lager waterverbruik

 

Laag verbruik Normaal verbruik Intensief gebruik

-zeer beperkte temperatuurstijging tot 10 graden Celsius tijdens het laden, dus bruikbaar in warme omgevingen

-snellere beschikbaarheid van de batterijen bij een identieke nominale stroom van de lader, dankzij een kortere laadtijd en dus grotere beschikbaarheid van de batterij voor diverse posten

-optimale prestaties en levensduur van de batterij bij intensief gebruik, vooral bij gedeeltelijke ladingen

-minder onderhoud nodig, lagere onderhoudskosten

 

Batterijklepdoppen

 

De batterijen worden geleverd met klepdoppen waarop het elektrolytpeil is aangeduid.

Ze voeren de laadgassen doeltreffend af en zijn een efficiënte overloopbeveiliging voor het elektrolyt tijdens het gebruik.

 

Batterijdeksel

 

In het deksel zitten openingen voor de installatie van het elektrolytmengsysteem.

Ze zijn ook geschikt voor eventuele temperatuurmetingen met een sonde.

 

Aqualevel

 

Het Aqualevel watervulsysteem voor tractiebatterijen vult alle elementen van af een centraal buissysteem.

De Aqualeveldoppen verzekeren automatisch een optimaal vulniveau en maken het mogelijk de dichtheid van het elektrolyt te meten.

De Aqualevel-kit wordt op verzoek gemonteerd in de fabriek of on site door onze specialisten.

 

Elektrolytmenging

 

Het Fiamm Motive Power elektrolytmengsysteem functioneert volgens het Airsystem principe met een buissysteem ingebouwd in het element.

Een membraanpomp voert een zwakke luchtstroom aan tot in de bak van de elementen.

De lucht brengt zo het elektrolyt binnen in het element in beweging.

 

Definitie van de toepassingssferen

1. Laag verbruik

-gebruik op een werkpost met laag verbruik en een ontlading van minder dan 60 procent C5.

-temperatuur elektrolyt ongeveer 30°C.

2. Normaal verbruik

-gebruik op een werkpost met een ontlading tot 80 % C5.

-temperatuur elektrolyt 30°C.

3. Intensief gebruik

-op een werkpost met ontladingen van 80 % C5 en hoge ontlaadstromen

-gedeeltelijke ladingen om de gebruikscapaciteit op te voeren

-gebruik op meerdere posten met of zonder batterijwissels

-hoge omgevingstemperatuur

 

 

 

 

Populaire posts van deze blog

Zuurverlies van uw heftruckbatterij

Zuurverlies van de traktieaccu Men kan de ladingstoestand indirect meten met een zuurweger. Deze zuurweger meet het s.g. van het elektroliet. Bij een geladen batterij bedraagt het s.g. 1,29 kg per liter, en de batterij mag niet lager als tot een s.g. van 1,13 kg / ltr ontladen worden, hetgeen overeen komt met 80 % van de batterij capaciteit. Bij een s.g. van 1,28 a 1,29 is de batterij vol. Bij een s.g. van 1,13 a 1,14 is de batterij leeg. Het verschil tussen 129 en 113 zijn 16 punten soortelijk gewicht, die overeenkomen met 80 % capaciteit. We kunnen dus stellen, dan we voor ieder punt soortelijk gewicht mogen rekenen op 80 : 16 = 5 % capaciteit. In de praktijk wil dit zeggen, dat een batterij die 's morgens een s.g. van 1,26 heeft, dus 3 punten mist, ook een capaciteit van 3 x 5 % = 15 % mist. Dit is echter 15 % van de 80 % die ter beschikking staan, en dus in werkelijkheid een gemis van 15:80 x 100 = 22,5 % ! Zuurverlies kan door diversen oorzaken ontstaan, ...

BFS 3 watervulsysteem voor batterijen

Automatisch watervulsysteem voor tractiebatterijen Het bijvullen van de tractiebatterij na lading is in sommige gevallen een tijdrovende handeling, het kost vaak enige moeite om alle batterijcellen bij te vullen en er is ook niet altijd de ruimte om alle batterijcellen goed bij te kunnen vullen. Hiervoor is een automatisch watervulsysteem ontwikkeld wat de gebruiker helpt met het vullen van de tractiebatterij. Er bestaan verschillende soorten vulsystemen; BFS3 / Aquajet / en Flow Rite,  de meest gangbare is een vulsysteem gebaseerd op valdruk, hierbij wordt doormiddel van een vulvat gevuld. Dit vulvat staat vaak 1,5 mtr. hoger dan de tractiebatterij en door de valdruk zal het systeem zich laten vullen, het automatisch vulsysteem dat uitgevoerd is met een vlotter sluit de vuldop automatisch af bij de juiste vulgraad. LET OP ! zet nooit uw vulvat bovenop de batterijlader !! Naast de standaard BFS 3 vuldoppen zoals de push in / 2 punts bajonet / 4 punts bajonet en de...

Inrichten acculaadstation

Traktiebatterijen Nederland richt acculaadstation bierbrouwerij in.   Bij een van Nederlands bekendste bierbouwerijen is Traktiebatterijen Nederland druk bezig met het inrichten van een nieuw acculaadstation. Het acculaadstation wordt voorzien van een elektrolyt bestendige coating op de vloer, maatwerk constructie en een mechanische ventilatie.