Doorgaan naar hoofdcontent

Het juiste batterijgewicht

Het juiste batterijgewicht is van groot belang voor een veilige inzet van intern transportmiddelen. Het gewicht van de geplaatste batterij moet overeenstemmen met de typeplaten en het lastdiagram. Verandert het gewicht, dan verandert de aanduiding ook.

  

Vorig jaar meldden we al in deze nieuwsbrief dat de BMWT-keurmeesters steeds vaker batterijen in heftrucks aantreffen die niet het juiste gewicht hebben. Een te hoog of te laag gewicht beïnvloedt de veiligheid van de heftruck sterk. Elke elektrische hef- of magazijntruck is ontwikkeld om veilig inzetbaar te zijn, inclusief het gewicht van de batterij. Dit is niet voor niets, het gewicht van de batterij heeft een functie als contragewicht om de stabiliteit van de truck te waarborgen. Het gaat hierbij om een minimum gewicht om de voorwaartse stabiliteit te krijgen en een maximum gewicht om de zijwaartse stabiliteit binnen veilige grenzen te houden.

  

Substantiële verschillen

De inspecteurs treffen substantiële verschillen aan, bijvoorbeeld een voorgeschreven batterijgewicht van 900 tot 960 kg dat feitelijk een gewicht blijkt te zijn van 722 kg. Of bij pallettrucks, waar een voorgeschreven batterijgewicht geldt van 175/195 kg, maar een batterij wordt geplaatst die 140 kg weegt.  

Uiteraard leidt een onjuist werklastdiagram tot afkeur van de truck. Het is echter mogelijk om bij het plaatsen van een lichtere batterij toch aan de veiligheidseisen te voldoen als typeplaatje en lastdiagram aan de nieuwe situatie worden aangepast.

  

Let op bij vervanging

De oorzaak van de te lichte batterijen is niet altijd bekend, maar wordt toegedicht aan batterijen die ter vervanging worden aangekocht via internetverkoop en andere stuntaanbiedingen met tractiebatterijen. Het is niet altijd de schuld van de leverancier in kwestie. De aanvrager verzuimt ook wel eens het vereiste gewicht door te geven. Deze is op elke truck op het typeplaatje af te lezen. Leveranciers verzwaren te lichte batterijen doorgaans met extra materiaal zoals lood.

 

Bron:www.bmwt.nl

 

Populaire posts van deze blog

Zuurverlies van uw heftruckbatterij

Zuurverlies van de traktieaccu Men kan de ladingstoestand indirect meten met een zuurweger. Deze zuurweger meet het s.g. van het elektroliet. Bij een geladen batterij bedraagt het s.g. 1,29 kg per liter, en de batterij mag niet lager als tot een s.g. van 1,13 kg / ltr ontladen worden, hetgeen overeen komt met 80 % van de batterij capaciteit. Bij een s.g. van 1,28 a 1,29 is de batterij vol. Bij een s.g. van 1,13 a 1,14 is de batterij leeg. Het verschil tussen 129 en 113 zijn 16 punten soortelijk gewicht, die overeenkomen met 80 % capaciteit. We kunnen dus stellen, dan we voor ieder punt soortelijk gewicht mogen rekenen op 80 : 16 = 5 % capaciteit. In de praktijk wil dit zeggen, dat een batterij die 's morgens een s.g. van 1,26 heeft, dus 3 punten mist, ook een capaciteit van 3 x 5 % = 15 % mist. Dit is echter 15 % van de 80 % die ter beschikking staan, en dus in werkelijkheid een gemis van 15:80 x 100 = 22,5 % ! Zuurverlies kan door diversen oorzaken ontstaan, ...

BFS 3 watervulsysteem voor batterijen

Automatisch watervulsysteem voor tractiebatterijen Het bijvullen van de tractiebatterij na lading is in sommige gevallen een tijdrovende handeling, het kost vaak enige moeite om alle batterijcellen bij te vullen en er is ook niet altijd de ruimte om alle batterijcellen goed bij te kunnen vullen. Hiervoor is een automatisch watervulsysteem ontwikkeld wat de gebruiker helpt met het vullen van de tractiebatterij. Er bestaan verschillende soorten vulsystemen; BFS3 / Aquajet / en Flow Rite,  de meest gangbare is een vulsysteem gebaseerd op valdruk, hierbij wordt doormiddel van een vulvat gevuld. Dit vulvat staat vaak 1,5 mtr. hoger dan de tractiebatterij en door de valdruk zal het systeem zich laten vullen, het automatisch vulsysteem dat uitgevoerd is met een vlotter sluit de vuldop automatisch af bij de juiste vulgraad. LET OP ! zet nooit uw vulvat bovenop de batterijlader !! Naast de standaard BFS 3 vuldoppen zoals de push in / 2 punts bajonet / 4 punts bajonet en de...

Inrichten acculaadstation

Traktiebatterijen Nederland richt acculaadstation bierbrouwerij in.   Bij een van Nederlands bekendste bierbouwerijen is Traktiebatterijen Nederland druk bezig met het inrichten van een nieuw acculaadstation. Het acculaadstation wordt voorzien van een elektrolyt bestendige coating op de vloer, maatwerk constructie en een mechanische ventilatie.