Het juiste batterijgewicht is van groot belang voor een veilige inzet van intern transportmiddelen. Het gewicht van de geplaatste batterij moet overeenstemmen met de typeplaten en het lastdiagram. Verandert het gewicht, dan verandert de aanduiding ook.
Vorig jaar meldden we al in deze nieuwsbrief dat de BMWT-keurmeesters steeds vaker batterijen in heftrucks aantreffen die niet het juiste gewicht hebben. Een te hoog of te laag gewicht beïnvloedt de veiligheid van de heftruck sterk. Elke elektrische hef- of magazijntruck is ontwikkeld om veilig inzetbaar te zijn, inclusief het gewicht van de batterij. Dit is niet voor niets, het gewicht van de batterij heeft een functie als contragewicht om de stabiliteit van de truck te waarborgen. Het gaat hierbij om een minimum gewicht om de voorwaartse stabiliteit te krijgen en een maximum gewicht om de zijwaartse stabiliteit binnen veilige grenzen te houden.
Substantiële verschillen
De inspecteurs treffen substantiële verschillen aan, bijvoorbeeld een voorgeschreven batterijgewicht van 900 tot 960 kg dat feitelijk een gewicht blijkt te zijn van 722 kg. Of bij pallettrucks, waar een voorgeschreven batterijgewicht geldt van 175/195 kg, maar een batterij wordt geplaatst die 140 kg weegt.
Uiteraard leidt een onjuist werklastdiagram tot afkeur van de truck. Het is echter mogelijk om bij het plaatsen van een lichtere batterij toch aan de veiligheidseisen te voldoen als typeplaatje en lastdiagram aan de nieuwe situatie worden aangepast.
Let op bij vervanging
De oorzaak van de te lichte batterijen is niet altijd bekend, maar wordt toegedicht aan batterijen die ter vervanging worden aangekocht via internetverkoop en andere stuntaanbiedingen met tractiebatterijen. Het is niet altijd de schuld van de leverancier in kwestie. De aanvrager verzuimt ook wel eens het vereiste gewicht door te geven. Deze is op elke truck op het typeplaatje af te lezen. Leveranciers verzwaren te lichte batterijen doorgaans met extra materiaal zoals lood.
Bron:www.bmwt.nl