Doorgaan naar hoofdcontent

Truck ‘op slot’ tijdens het laadproces

Truck 'op slot' tijdens het laadproces

Een van de belangrijkste facetten van het laden van een traktiebatterij is de nalading, die zorgt er onder andere namelijk voor dat het elektrolyt onderin en bovenin de batterijcel gemengd wordt. Wanneer bij een standaard traktiebatterij (zonder een trak air systeem) geen nalading volgt na de hoofdlading van de traktiebatterij, zal het zuur dat uit de platen komt niet met het elektrolyt gemengd worden en het zware zuur zal onderin de traktiecel zakken.

Doordat het zware zuur onderin de traktiecel zit, zal dit de platen van de traktiecel van de heftruckbatterij aantasten. De actieve massa van de cel komt los en zal zich mengen in het elektrolyt, dit komt in de slibruimte van de traktiecel.

Tevens worden de plaatrasters en de zielen van de traktiecel aangetast. Het gevolg van het zware zuur dat onderin de traktiecel zit is ook dat er onderin een veel beter energietransport is, hierdoor zal het onderste gedeelte van de traktiecel eerder en een veel sterkere slijtage kennen. Tevens is er een spanningsverschil tussen de onderkant en de bovenkant van de traktiecel dus zal er een zelfontlading van de celplaten plaatsvinden.

U leest hierboven slechts een stukje van de gevolgen die optreden wanneer een traktiebatterij zonder airmix (trak air) tussengeladen wordt. U kunt natuurlijk zelf het financiële rekensommetje maken wat dit betekent voor uw heftrucks. Traktiebatterijen Nederland B.V. heeft hiervoor de oplossing: "Traktielock". Het systeem Traktielock (wat op elke traktiebatterij en batterijlader past) zorgt ervoor dat de door de gebruiker aangesloten traktiebatterij na een pardontijd van 5 minuten er geen gebruik meer gemaakt kan worden van de aangesloten traktiebatterij. De traktiebatterij wordt dus volledig geladen. Het traktielock is voorzien van een drietal signaallampjes namelijk groen, oranje en rood. Bij de kleur groen is de traktiebatterij vrijgegeven en kan gebruikt worden, oranje is de kleur wanneer de traktiebatterij aangesloten zit aan de lader, de gebruiker heeft nu een pardontijd van 5 minuten voor het geval hij zich vergist heeft en alsnog de traktiebatterij gebruiken moet. Na de pardontijd brandt de rode lamp en de batterij is afgesloten van gebruik, de tractiebatterij is NIET meer inzetbaar totdat de batterij volledig geladen is. Let wel, traktielock is resetbaar in noodgevallen en de manager of eigenaar beschikt over de sleutel. Traktielock is zo aangepast dat het zelf de gegevens meet van de traktiebatterij, dit maakt het mogelijk om de vrijgavetijden variabel te houden. Dit komt veel voor bij de wat oudere batterijen of als de gebruiker een halfvolle traktiebatterij aan de batterijlader zet, door middel van een softwarematige formule berekent traktielock zelf de vrijgavetijd van het systeem en de gebruiker hoeft dus nooit te wachten totdat het traktielock de batterij vrijgeeft.

De componenten welke gebruikt zijn in traktielock zijn van dien aard dat zij een minutieus verbruik hebben, er zal dus GEEN zuur en spanningsverschil optreden tussen de batterijcellen onderling.

 

Traktielock kan geheel naar de wensen van de klant uitgebreid worden met opties zoals extra beveiligingen of waarschuwingssignalisatie.

 

 

 

 

Populaire posts van deze blog

Zuurverlies van uw heftruckbatterij

Zuurverlies van de traktieaccu Men kan de ladingstoestand indirect meten met een zuurweger. Deze zuurweger meet het s.g. van het elektroliet. Bij een geladen batterij bedraagt het s.g. 1,29 kg per liter, en de batterij mag niet lager als tot een s.g. van 1,13 kg / ltr ontladen worden, hetgeen overeen komt met 80 % van de batterij capaciteit. Bij een s.g. van 1,28 a 1,29 is de batterij vol. Bij een s.g. van 1,13 a 1,14 is de batterij leeg. Het verschil tussen 129 en 113 zijn 16 punten soortelijk gewicht, die overeenkomen met 80 % capaciteit. We kunnen dus stellen, dan we voor ieder punt soortelijk gewicht mogen rekenen op 80 : 16 = 5 % capaciteit. In de praktijk wil dit zeggen, dat een batterij die 's morgens een s.g. van 1,26 heeft, dus 3 punten mist, ook een capaciteit van 3 x 5 % = 15 % mist. Dit is echter 15 % van de 80 % die ter beschikking staan, en dus in werkelijkheid een gemis van 15:80 x 100 = 22,5 % ! Zuurverlies kan door diversen oorzaken ontstaan, ...

BFS 3 watervulsysteem voor batterijen

Automatisch watervulsysteem voor tractiebatterijen Het bijvullen van de tractiebatterij na lading is in sommige gevallen een tijdrovende handeling, het kost vaak enige moeite om alle batterijcellen bij te vullen en er is ook niet altijd de ruimte om alle batterijcellen goed bij te kunnen vullen. Hiervoor is een automatisch watervulsysteem ontwikkeld wat de gebruiker helpt met het vullen van de tractiebatterij. Er bestaan verschillende soorten vulsystemen; BFS3 / Aquajet / en Flow Rite,  de meest gangbare is een vulsysteem gebaseerd op valdruk, hierbij wordt doormiddel van een vulvat gevuld. Dit vulvat staat vaak 1,5 mtr. hoger dan de tractiebatterij en door de valdruk zal het systeem zich laten vullen, het automatisch vulsysteem dat uitgevoerd is met een vlotter sluit de vuldop automatisch af bij de juiste vulgraad. LET OP ! zet nooit uw vulvat bovenop de batterijlader !! Naast de standaard BFS 3 vuldoppen zoals de push in / 2 punts bajonet / 4 punts bajonet en de...

Inrichten acculaadstation

Traktiebatterijen Nederland richt acculaadstation bierbrouwerij in.   Bij een van Nederlands bekendste bierbouwerijen is Traktiebatterijen Nederland druk bezig met het inrichten van een nieuw acculaadstation. Het acculaadstation wordt voorzien van een elektrolyt bestendige coating op de vloer, maatwerk constructie en een mechanische ventilatie.