Doorgaan naar hoofdcontent

Veilig laden van tractiebatterijen

Veilig laden van tractiebatterijen

Als brancheorganisatie hebben we veel kennis in huis rondom de veilige inzet van tractiebatterijen. Of het nu gaat om schoonmaken, aansluiten, laden, afkoppelen of wisselen, de juiste werkwijze is allesbepalend. 
  



Werken met tractiebatterijen vraagt om een voorzichtige en zorgvuldige aanpak. Er zijn immers een aantal ernstige risico's aan verbonden die te maken kunnen hebben met explosiegevaar, kortsluiting, milieutechnische zaken of beknelling. Werkgever en werknemer hebben hier allebei hun verantwoordelijkheid in. 
  
Werkgever 
De eigenaar/werkgever moet ervoor zorgen dat elektrische systemen, apparaten, leidingen en kabels in een veilige en goede staat zijn en blijven. Als zich in de werkomgeving door elektriciteit gevaarlijke situaties kunnen voordoen, moet dat met bijvoorbeeld waarschuwingsborden worden aangegeven. Ook moeten medewerkers en derden voldoende over de risico’s worden ingelicht. 
  
Werknemer 
Werk aan elektrische installaties en toestellen is specialistenwerk. De norm NEN 3140 schrijft voor dat aan personen die elektrotechnische werkzaamheden uitvoeren, opleidingseisen gesteld moeten worden. 
De monteur is tijdens het werken met of aan een elektrische installatie verantwoordelijk voor de veiligheid van zichzelf en anderen. Zet gevaarlijke plekken af; gebruik de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen. 
  
Voorkom kortsluitstroom

  • wat je ook doet rondom de tractiebatterij, zorg ervoor dat deze altijd is losgekoppeldvan de truck en/of lader, dit om elektrocutie te voorkomen;
  • doe horloges, ringen, armbanden, kettingen en andere sieraden van metaal af;
  • dek de cellen af met isolerend materiaal;
  • gebruik goed geïsoleerd gereedschap;
  • draag persoonlijke beschermingsmiddelen, zoals een veiligheidsbril, zuurvaste handschoenen, een zuurvast schort en veiligheidsschoenen.


  
Voorkom explosie door ontsteking 
Door elektrolyse van het elektrolyt kan er knalgas ontstaan in de nabijheid van een batterij. Ga hiermee heel voorzichtig om en voorkom explosies met de volgende maatregelen:

  • laad batterijen op in een laadruimte voor batterijen. Als die er niet is, zoek dan een ruimte die groot genoeg is en goed geventileerd;
  • roken, open vuur en open vlam zijn in de nabijheid van batterijen verboden;
  • zorg ervoor dat er geen vonken bij de batterij kunnen komen, bijvoorbeeld vonken van slijpen of lassen;
  • soldeer defecte celverbindingen alleen als je precies weet wat je moet doen, dus als je instructie hebt gehad.


  
Voorkom milieuschade en letselschade 
Oude batterijen en elektrolyt leveren grote risico's op voor de volksgezondheid en voor het milieu; ga er daarom heel voorzichtig mee om. Oogletsel door opspattend elektrolyt is bijvoorbeeld een bekend risico. Dit speelt niet alleen bij het water bijvullen in cellen van tractiebatterijen, maar ook bij het reinigen van een batterij en bij het vervangen van een tractiecel in een aanwezige batterij. Draag daarom altijd een veiligheidsbril en zuurvaste handschoenen tijdens het werk aan de batterij. 
  
Tref preventieve maatregelen om letsel- en milieuschade te voorkomen:

  • zet de batterij vast tegen bewegen (borgen) en houd voldoende ruimte eromheen vrij;
  • plaats een nieuwe cel altijd verticaal op de grond;
  • houd absorberende middelen bij de hand.


  
Batterij aan de lader zetten en weer loskoppelen 
Laad tractiebatterijen bij voorkeur pas als ze 80% ontladen zijn. Houd je bij het laden aan de volgende instructies:

  • gebruik een goed geventileerde ruimte of speciaal batterijlaadstation;
  • draag persoonlijke beschermingsmiddelen;
  • laad alleen onbeschadigde batterijen (check de celkappen en doppen, verbinders, kabels en stekker);
  • controleer bij het aansluiten van de batterijstekker aan de lader of de lader aan het laadproces begint;
  • laat de batterijdeksel of deur van de truck openstaan i.v.m. ventilatie.


  
Na het laden is het zaak om de batterij correct af te koppelen. Let hierbij op de juiste volgorde:

  • stop of schakel de lader eerst uit;
  • koppel hierna pas de laadstekker los. Let op vonkvorming als de laadstekker wordt ontkoppeld en er nog stroom loopt;
  • controleer na het laden het elektrolytniveau en vul de cellen indien nodig bij met gedemineraliseerd water.


  
Een wisselbatterij in de truck zetten:

  • zorg er altijd voor dat de truck op de parkeerrem staat;
  • gebruik een goedgekeurde batterijtakel of een goedgekeurd wisselsysteem (om lichamelijke overbelasting of beknelling te voorkomen);
  • borg de wisselbatterij tijdens het transport;
  • plaats de batterij zorgvuldig in de truck en vergrendel de batterij;
  • sluit de batterijstekker aan op de truck;
  • sluit de deur/het batterijdeksel.

Bron: www.bmwt.nl

 

 

Populaire posts van deze blog

Zuurverlies van uw heftruckbatterij

Zuurverlies van de traktieaccu Men kan de ladingstoestand indirect meten met een zuurweger. Deze zuurweger meet het s.g. van het elektroliet. Bij een geladen batterij bedraagt het s.g. 1,29 kg per liter, en de batterij mag niet lager als tot een s.g. van 1,13 kg / ltr ontladen worden, hetgeen overeen komt met 80 % van de batterij capaciteit. Bij een s.g. van 1,28 a 1,29 is de batterij vol. Bij een s.g. van 1,13 a 1,14 is de batterij leeg. Het verschil tussen 129 en 113 zijn 16 punten soortelijk gewicht, die overeenkomen met 80 % capaciteit. We kunnen dus stellen, dan we voor ieder punt soortelijk gewicht mogen rekenen op 80 : 16 = 5 % capaciteit. In de praktijk wil dit zeggen, dat een batterij die 's morgens een s.g. van 1,26 heeft, dus 3 punten mist, ook een capaciteit van 3 x 5 % = 15 % mist. Dit is echter 15 % van de 80 % die ter beschikking staan, en dus in werkelijkheid een gemis van 15:80 x 100 = 22,5 % ! Zuurverlies kan door diversen oorzaken ontstaan, ...

BFS 3 watervulsysteem voor batterijen

Automatisch watervulsysteem voor tractiebatterijen Het bijvullen van de tractiebatterij na lading is in sommige gevallen een tijdrovende handeling, het kost vaak enige moeite om alle batterijcellen bij te vullen en er is ook niet altijd de ruimte om alle batterijcellen goed bij te kunnen vullen. Hiervoor is een automatisch watervulsysteem ontwikkeld wat de gebruiker helpt met het vullen van de tractiebatterij. Er bestaan verschillende soorten vulsystemen; BFS3 / Aquajet / en Flow Rite,  de meest gangbare is een vulsysteem gebaseerd op valdruk, hierbij wordt doormiddel van een vulvat gevuld. Dit vulvat staat vaak 1,5 mtr. hoger dan de tractiebatterij en door de valdruk zal het systeem zich laten vullen, het automatisch vulsysteem dat uitgevoerd is met een vlotter sluit de vuldop automatisch af bij de juiste vulgraad. LET OP ! zet nooit uw vulvat bovenop de batterijlader !! Naast de standaard BFS 3 vuldoppen zoals de push in / 2 punts bajonet / 4 punts bajonet en de...

Inrichten acculaadstation

Traktiebatterijen Nederland richt acculaadstation bierbrouwerij in.   Bij een van Nederlands bekendste bierbouwerijen is Traktiebatterijen Nederland druk bezig met het inrichten van een nieuw acculaadstation. Het acculaadstation wordt voorzien van een elektrolyt bestendige coating op de vloer, maatwerk constructie en een mechanische ventilatie.