Doorgaan naar hoofdcontent

Het juiste batterijgewicht

Het juiste batterijgewicht is van groot belang voor een veilige inzet van intern transportmiddelen. Het gewicht van de geplaatste batterij moet overeenstemmen met de typeplaten en het lastdiagram. Verandert het gewicht, dan verandert de aanduiding ook.

  

Vorig jaar meldden we al in deze nieuwsbrief dat de BMWT-keurmeesters steeds vaker batterijen in heftrucks aantreffen die niet het juiste gewicht hebben. Een te hoog of te laag gewicht beïnvloedt de veiligheid van de heftruck sterk. Elke elektrische hef- of magazijntruck is ontwikkeld om veilig inzetbaar te zijn, inclusief het gewicht van de batterij. Dit is niet voor niets, het gewicht van de batterij heeft een functie als contragewicht om de stabiliteit van de truck te waarborgen. Het gaat hierbij om een minimum gewicht om de voorwaartse stabiliteit te krijgen en een maximum gewicht om de zijwaartse stabiliteit binnen veilige grenzen te houden.

  

Substantiële verschillen

De inspecteurs treffen substantiële verschillen aan, bijvoorbeeld een voorgeschreven batterijgewicht van 900 tot 960 kg dat feitelijk een gewicht blijkt te zijn van 722 kg. Of bij pallettrucks, waar een voorgeschreven batterijgewicht geldt van 175/195 kg, maar een batterij wordt geplaatst die 140 kg weegt.  

Uiteraard leidt een onjuist werklastdiagram tot afkeur van de truck. Het is echter mogelijk om bij het plaatsen van een lichtere batterij toch aan de veiligheidseisen te voldoen als typeplaatje en lastdiagram aan de nieuwe situatie worden aangepast.

  

Let op bij vervanging

De oorzaak van de te lichte batterijen is niet altijd bekend, maar wordt toegedicht aan batterijen die ter vervanging worden aangekocht via internetverkoop en andere stuntaanbiedingen met tractiebatterijen. Het is niet altijd de schuld van de leverancier in kwestie. De aanvrager verzuimt ook wel eens het vereiste gewicht door te geven. Deze is op elke truck op het typeplaatje af te lezen. Leveranciers verzwaren te lichte batterijen doorgaans met extra materiaal zoals lood.

 

Bron:www.bmwt.nl

 

Populaire posts van deze blog

Zuurverlies van uw heftruckbatterij

Zuurverlies van de traktieaccu Men kan de ladingstoestand indirect meten met een zuurweger. Deze zuurweger meet het s.g. van het elektroliet. Bij een geladen batterij bedraagt het s.g. 1,29 kg per liter, en de batterij mag niet lager als tot een s.g. van 1,13 kg / ltr ontladen worden, hetgeen overeen komt met 80 % van de batterij capaciteit. Bij een s.g. van 1,28 a 1,29 is de batterij vol. Bij een s.g. van 1,13 a 1,14 is de batterij leeg. Het verschil tussen 129 en 113 zijn 16 punten soortelijk gewicht, die overeenkomen met 80 % capaciteit. We kunnen dus stellen, dan we voor ieder punt soortelijk gewicht mogen rekenen op 80 : 16 = 5 % capaciteit. In de praktijk wil dit zeggen, dat een batterij die 's morgens een s.g. van 1,26 heeft, dus 3 punten mist, ook een capaciteit van 3 x 5 % = 15 % mist. Dit is echter 15 % van de 80 % die ter beschikking staan, en dus in werkelijkheid een gemis van 15:80 x 100 = 22,5 % ! Zuurverlies kan door diversen oorzaken ontstaan,

Vakantietijd?

De vakantieperiode breekt weer aan. Met de vakantieperiode in aantocht is de komende maand ideaal om zaken op orde te stellen, uw acculaadstation bijvoorbeeld. Heeft u al een instructiebord en een safetybord in uw acculaadstation? Zijn de batterijen droog en schoon? Traktiebatterijen Nederland BV loopt graag met u mee door uw acculaadstation en geeft u vrijblijvend advies.  

De nieuwe Nexsys batterij....

Kent u de nieuwe Nexsys batterij al?   UNIEKE PLAATCONSTRUCTIE De 2V-cellen van NexSys™ zijn uitgerust met platen van puur lood die veel dunner zijn dan lood-calcium- en antimoonroosters. De korrelstructuur van puur lood maakt het rooster veel beter bestand tegen corrosie. De positieve en negatieve platen hebben een lage impedantie die een hoge stroomafgifte mogelijk maakt in de laad- en de ontlaadmodus. De elektrolyt wordt geabsorbeerd door de separator: een microporeuze glasmat van superieure kwaliteit. Deze separator met hoge absorptiegraad en stabiliteit is ontworpen met het oog op een verbeterd cyclisch vermogen. De elementen zijn uitstekend bestand tegen schokken en trillingen. NexSys is de enige lijn van klepgestuurde loodzuurbatterijen met dezelfde of een hogere ampère-uur-capaciteit in vergelijking met traditionele open loodbatterijen. De NexSys-batterijen zijn beschikbaar in twee pakketten, al naargelang de toepassing.   NEXSYS STANDAARD-PAKKET VOL